Polsko-niemiecka wymiana młodzieży 2014/2015

pol-niem-logo

Gościliśmy naszych przyjaciół z Lubeki

W dniach 23- 27 marca już po raz ósmy gościliśmy u nas młodzież z Lubeki w ramach wymiany szkolnej.
Nasi goście przybyli do Oświęcimia autokarem w poniedziałkowe przedpołudnie. Najpierw wszyscy rozlokowani zostali w domach swoich polskich gospodarzy, gdzie mogli odpocząć po niemal 16-godzinnej podróży. Po południu spotkaliśmy się ponownie, aby pokazać gościom miasto i opowiedzieć im o jego historii. Naszym przewodnikiem był niemiecki wolontariusz z Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu.
Następnego dnia, czyli we wtorek rano, spotkaliśmy się w szkolnej w czytelni, gdzie zajmowaliśmy się przygotowaniem naszego projektu dotyczącego zawodów i rynku pracy, poznawaliśmy się wykonując różne ćwiczenia integracyjne i rozwiązując quizy o Niemczech i Polsce. Brzmi może poważnie, ale mieliśmy przy tym naprawdę dużo dobrej zabawy i co najważniejsze, rzeczywiście dowiedzieliśmy się o sobie czegoś więcej. Ponadto niemieckie koleżanki i koledzy zapoznani zostali w skrócie z systemem edukacji w Polsce i oczywiście ze specyfiką naszej szkoły. Po obiedzie pojechaliśmy na wycieczkę w pobliskie góry – wyjazd kolejką linową na Szyndzielnię i wizyta w schronisku były niewątpliwie atrakcją dla gości mieszkających przecież nad morzem.
Środa była dniem przeznaczonym na zwiedzanie byłego obozu Auschwitz-Birkenau, na rozmowy o historii i teraźniejszości, na refleksje…
W przedostatnim dniu pobytu naszych gości udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Krakowa. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy dawną dzielnicę żydowską – Kazimierz, dawną siedzibę królów na Wawelu i przeszliśmy Traktem Królewskim na Rynek. Później był jeszcze czas na spacer lub zrobienie zakupów. Nie trzeba chyba mówić, że nasi niemieccy koledzy byli pod ogromnym wrażeniem uroku tego miasta.
Nadszedł wreszcie piątek – ostatni wspólny dzień. Ponieważ tego dnia nie mieliśmy wspólnego programu, był to czas przeznaczony na spędzenie go w rodzinach. Mogliśmy wybrać się gdzieś za miasto, na zakupy lub po prostu posiedzieć i porozmawiać. Kiedy nadszedł czas odjazdu, byliśmy jednocześnie szczęśliwi i smutni– szczęśliwi, że mogliśmy się spotkać, poznać, zaprzyjaźnić a smutni, że musimy się już rozstać. Było dużo emocji, były łzy i śmiech, ale była i radość, bo przecież niebawem się zobaczymy – 30 maja to my ich odwiedzimy!
W tegorocznej wymianie wzięło udział 15 uczniów, głównie z drugich klas LO, a organizatorkami i opiekunkami były pp. Kinga Grzywa i Joanna Janiczek.
Celem wymiany była integracja młodzieży, obalanie stereotypów, poszerzanie horyzontów oraz uświadomienie, jak ważne i przydatne jest uczenie się języków obcych. Mamy nadzieję, że w znacznej mierze cel ten został osiągnięty.
Nasze przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez finansowej pomocy ze strony PNWM – „Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży”, która jest organizacją międzynarodową powołaną przez rządy Polski i Niemiec w celu wspierania kontaktów młodzieży z obu krajów.