Gościliśmy Niemców z Lubeki

wymiana4
W dniach 20- 24 marca już po raz kolejny gościliśmy młodzież z Lubeki w ramach wymiany polsko – niemieckiej, która trwa już od 2006 roku!! Celem wymiany jest poszerzanie horyzontów, obalanie wszelakich stereotypów, przełamywanie bariery w komunikacji oraz integracja młodzieży.

Nasi goście przybyli do Oświęcimia w poniedziałkowe przedpołudnie. Wszyscy zostali rozlokowani w domach u swoich polskich gospodarzy, gdzie mogli odpocząć po długiej podróży. Po południu spotkaliśmy się ponownie, aby pokazać gościom miasto i opowiedzieć im o jego historii. Naszym przewodnikiem był niemiecki wolontariusz z Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży  w Oświęcimiu.

Następnego dnia spotkaliśmy się w szkole, gdzie pokazaliśmy Niemcom nasza szkołę, opowiedzieliśmy o naszym systemie edukacji oraz poznawaliśmy się biorąc udział w różnego rodzaju quizach i zabawach. Śmiechu i radości nie było końca. Po wspólnym obiedzie pojechaliśmy na wycieczkę do Żywca – Muzeum Browaru Żywiec. Jest to jedno z największych i najnowocześniejszych placówek tego rodzaju w Polsce. Po zwiedzaniu pomieszczeń mieliśmy czas na odpoczynek, gdyż zaraz potem pojechaliśmy na wspólny bowling. To był fantastyczny dzień, pełen niespodzianek i pozytywnych doświadczeń.

Środa była dniem przeznaczonym na zwiedzanie byłego obozu Auschwitz-Birkenau, na rozmowy o historii i teraźniejszości, na refleksje…

W przedostatnim dniu pobytu naszych gości udaliśmy się na całodniową wycieczkę do Krakowa. Wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy dawną dzielnicę żydowską – Kazimierz, dawną siedzibę królów na Wawelu i przeszliśmy Traktem Królewskim na Rynek. Później był jeszcze czas na spacer lub zrobienie zakupów. Nie trzeba chyba mówić, że nasi niemieccy koledzy byli pod ogromnym wrażeniem uroku tego miasta.

Nadszedł wreszcie piątek – ostatni wspólny dzień. Ponieważ tego dnia nie mieliśmy wspólnego programu, był to czas przeznaczony na spędzenie go w rodzinach. Mogliśmy wybrać się gdzieś za miasto, na zakupy lub po prostu posiedzieć i porozmawiać. Kiedy nadszedł czas odjazdu, byliśmy jednocześnie szczęśliwi i smutni– szczęśliwi, że mogliśmy się spotkać, poznać, zaprzyjaźnić a smutni, że musimy się już rozstać. Było dużo emocji, były łzy i śmiech, ale była i radość, bo przecież niebawem się zobaczymy – 27 maja to my ich odwiedzimy!

Nasze przedsięwzięcie nie byłoby możliwe bez finansowej pomocy ze strony PNWM – „Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży”, która jest organizacją międzynarodową powołaną przez rządy Polski i Niemiec w celu wspierania kontaktów młodzieży z obu krajów.