28 września 2018 roku klasy II oraz III technik procesów technologii chemiczne oraz zwycięzcy szkolnego konkursu o Ignacym Łukasiewiczu wraz z opiekunami: Iwoną Kremiec, Kazimierzem Foltynem, Piotrem Kakiem oraz Mieczysławem Kurczabem pojechali na wycieczkę naukową z elementami edukacji geograficzno-chemicznej oraz historycznej do Skansenu Przemysłu Naftowego w Bóbrce. Wyjazd ten ufundowała Firma Chemiczna Synthos w Oświęcimiu, której serdecznie dziękujemy.
Na początek udaliśmy się do miejscowości Zręcin – wsi położonej w gminie Chorkówka, nazywanej do początku XX wieku, Małą Wenecją, gdzie zwiedziliśmy zabytkowy kościół i zapaliliśmy znicz na grobie Ignacego i Honoraty Łukasiewiczów pochowanych na miejscowym cmentarzu.
Następnie uczniowie przeszli do Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazowniczego im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce.
Na miejscu powitał nas pan przewodnik, który bardzo ciekawie opowiedział o historii przemysłu naftowego oraz o wielkim Polaku, który przyczynił się do rozwoju tej gałązi gospodarki – Ignacym Łukasiewiczu. Dowiedzieliśmy się, że skanse, jest miejscem unikatowym na skalę światowąze względu na położonie na terenie czynnej do dzisiaj kopalni ropy naftowej.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od domu Ignacego Łukasiewicza, w którym zobaczyliśmy ekspozycję lamp naftowych oraz interaktywną aptekę z XIX w. Wzięliśmy również udział w eksperymencie przeprowadzonym przez wirtualnego Łukasiewicza zakończone wybuchem, ale oczywiście nic nikomu się nie stało, gdyż był to specjalnie przygotowany dla zwiedzających pokaz.
Następnie rozpoczęliśmy spacer pięknymi leśnymi alejkami i zwiedzaliśmy kolejne ciekawe miejsca: kopankę Franek, kopankę Janina, warsztat mechaniczny, kuźnię kopalnianą, obejrzeliśmy urządzenia wiertnicze oraz obelisk upamiętniający założenie kopalni w Bóbrce. W kopance Franek zobaczyliśmy oczywiście bulgocący olej skalny, czyli ropę naftową w naturalnej postaci.
W dalszej części przeszliśmy do pawilonu wystawowego. Tam, w nowoczesnych salach wystawowych, zapoznaliśmy się z kolejnymi etapami wydobycia gazu ziemnego.
Wycieczka pozwoliła nam lepiej poznać patrona Naszej Szkoły. Jesteśmy zdania, że podobne wycieczki edukacyjne stanowią ciekawą i niepowtarzalną formę przekazywania informacji, inną od tej, którą zdobywamy w szkolnej ławce.